התנהגות תזונתית 23.07.2020

כיצד הורמון מטאבולי גורם לשימור צריכת חלבונים בתזונה דלת חלבון?

במחקר זה נמצא כי בעת תזונה דלת נוטריינטים מסוימים, ההורמון המטאבולי FGF21 פועל על המוח ומקדם את צריכתם של אותם חומרים

תזונה. אילוסטרציה

היכולת להגיב לשינויים בסטטוס התזונתי תלויה במערכות רגולציה המבצעות ויסות של ספיגת נוטריינטים והתאמה של חילוף חומרים והתנהגות אכילה במהלך הגבלה של מרכיבי מזון מסוימים. קיימות ראיות לכך שהגבלה של מים, נתרן וקלוריות מובילים לתגובות הסתגלותיות אשר משמרות את מלאי הנוטריינטים הקיים. תהליך ההסתגלות מקדם גם את צריכת הנוטריינטים החזרים, והוא מווסת, לפחות בחלקו, על ידי הורמונים הקשורים בתזונה ופועלים במוח.

סקירה זו עסקה במחקר שנעשה לאחרונה וחוקריו טענו כי ההורמון המטבולי FGF21 פועל על המוח כדי לשנות באופן הומאוסטטי את העדפת המאקרונוטריינטים.

במחקר נמצא כי רמות FGF21 עלו בצורה משמעותית בעקבות תזונה העשירה בפחמימות ונמוכה בחלבון. טיפולי FGF21 חיצוני הפחיתו את צריכת המזונות המתוקים והאלכוהול והגבירו את צריכת החלבונים.

בעוד עכברים בקבוצת ביקורת הצליחו להתאים את העדפות המאקרונוטריינטים ולהגביר את צריכת החלבונים בתגובה לצריכת חלבון מוגבלת, עכברים אשר היה להם חוסר FGF21 או חוסר באיתות FGF21 במוח לא הצליחו ליישם תגובה הומאוסטטית זו.

החוקרים סיכמו כי FGF21 ויסת תפקוד פיזיולוגי מסוים אשר הוביל לשינוי בהעדפת נוטריינטים ושימש לשימור צריכת חלבונים בעת תזונה דלת חלבון.

מקור:

Cristal M Hill et. al (2020) Endocrinology https://doi.org/10.1210/endocr/bqaa019 

https://academic.oup.com/endo/article/161/3/bqaa019/5734531

נושאים קשורים:  מחקרים,  חלבון,  העדפת מזון,  מאקרונוטריינט,  התנהגות תזונתית,  זיהויי נוטריינטים,  הומאוסטאזיס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו