תיאור מקרה 08.10.2020

תיאור מקרה: תסמונת פירוק הגידול לאחר סבבי כימותרפיה

הופעת תסמונת פירוק הגידול לאחר מינון יחיד של אטזוליזומאב עם Nab-Paclitaxel בחולת סרטן

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

תסמונת פירוק של הגידול (TLS) היא תופעת לוואי חמורה ומסוכנת של כימותרפיה. תדירות ה- TLS בחולות סרטן השד המטופלות בטיפולים שונים אינה ידועה. עד כה לא ידוע על דיווחים על אירועי TLS לאחר טיפול קו שני או קו שלישי של כימותרפיה או בטיפול באימונותרפיה בשילוב עם כימותרפיה.

בתיאור המקרה הנוכחי מוצגת בת 55, לאחר גיל המעבר, עם סרטן שד גרורתי טריפל נגטיב, שקיבלה מספר סבבי כימותרפיה ופיתחה TLS לאחר שקיבלה כימו-אימונותרפיה משולבת.

המטופלת התייצגה עם חולשת גוף כללית, ישנוניות, אנורקסיה ואוליגוריה 6 ימים לאחר המנה הראשונה שלה של כימואימונותרפיה משולבתnab : paclitaxel 100 מ"ג / מ"ר ואטזוליזומאב (840 מ"ג).

בספירת דם לאחר קבלתה לאשפוז החולה הראתה פנציטופניה, עם רמות בסרום של חומצת אורית 17.8 מ"ג / ד"ל, קריאטינין ב -3.4 מ"ג / ד"ל, אשלגן ב-5.5 mEq / L, זרחן ב 5.0 מ"ג / ד"ל וסידן ב 9.3 מ"ג / ד"ל.

TLS אובחן על סמך הקריטריונים המדווחים של Cario-Bishop והחולה טופלה מיד עם הידרציה תוך ורידית ובמינון יחיד של רסבוריקאז (0.15 מ"ג לק"ג). הסימפטומים שככו לחלוטין בתוך ארבעה ימים והחולה שוחררה לביתו.

הרופאים מסכמים כי אונקולוגים רפואיים וקלינאי רפואה כללית צריכים להיות מודעים לאפשרות של TLS גם במקרים לא סבירים, ולהכיר בסימנים הקליניים של TLS כדי לאפשר ניהול מהיר ומתאים.

מקור: 

Am J Case Rep 2020; 21:e925248 : DOI: 10.12659/AJCR.925248

נושאים קשורים:  ניאופלזמות טריפל נגטיב,  תסמונת פירוק הגידול,  ליזיס של הגידול,  אימונותרפיה,  מחקרים,  תיאור המקרה,  כימותרפיה,  תיאור מקרה